Fantastyczna Muzyka to seria prezentująca garść ciekawych kompozycji danego autora muzyki, które poruszają, doskonale budują napięcie i oddają klimat filmu, w którym zostają wykorzystane, przede wszystkim jednak stanowią wyborną ucztę dla duszy. W pierwszej części mieliście okazję przypomnieć sobie twórczość Basila Poledourisa.
Hans Zimmer to dzisiejsza propozycja muzyczna – niemiecki kompozytor w latach młodości należał do zespołu grającego pop, Buggles. Jednak to nie kariera w owej grupie przyniosła światową sławę. Pierwsza ścieżka dźwiękowa jaką skomponował na potrzebę filmu została stworzona w roku 1982, co ciekawe ów obraz, „Fucha”, wyreżyserował Polak, Jerzy Skolimowski. Niemniej minęło jeszcze sześć lat, aż stał się szerzej rozpoznawalny, a to dzięki nominacji do Oscara, za podkład muzyczny w „Rain Man”. Na dzień dzisiejszy jest laureatem Nagrody Akademii Filmowej, Grammy oraz Złoty Glob, na swoim koncie ma także długą listę nominacji do tychże i wielu innych nagród.
He’s a Pirate
Zimmer tworzył muzykę między innymi do cyklu filmowego „Piraci z Karaibów”, a prezentowany poniżej utwór to bodaj sztandarowy kawałek ścieżki dźwiękowej i zapewne po trosze dzięki niemu kompozytor został nominowany – za soundtrack do „Skrzyni umarlaka” – do Grammy.
Green Smoke/SavingGoodspeed
Mówiąc o kompozycjach filmowych Zimmera nie można nie wspomnieć o tych dwóch – ikonicznych dla obrazu – utworach, które znalazły się w ścieżce dźwiękowej „Twierdzy”, sensacyjnym filmie z Seanem Connerym, Nicolasem Cagem (czasy, gdy jeszcze grał nie najgorzej) i Edem Harrisem. Mamy tu swoisty kontrast, pomiędzy dynamicznym utworem przedstawionym powyżej, a tymi tu – w pierwszym wprawdzie nastrojowość budowana jest stopniowo, ale dynamika znacząco się różni od jednostajnego rytmu „He’s a Pirate”, gdzie tempo jest szybkie, oraz „SavingGoodspeed”, który zdecydowanie jest dziełem subtelnym, spokojnym i refleksyjnym.
Now We Are Free
Kolejny reprezentatywny utwór, który stał się poniekąd muzyczną wizytówką jednego z ambitniejszych, a przy tym rozrywkowych filmów – „Gladiator”. Zapewne i dzięki niemu został nominowany do Oscara, Grammy, BAFTA, a ma niewątpliwie wielką zasługę w zdobyciu Złotego Globu. Oczywiście, za ścieżkę dźwiękową „Gladiatora”.
I Must Go Away
Oto przykład odpowiedniego budowania napięcia muzyką – rozpoczyna się stonowanym początkiem i powoli się rozkręca, z czasem staje się coraz barwniej i bogaciej – podobną kompozycjęmożemyusłyszeć w „W grocie Króla Gór” Edwarda Griega, ale Zimmer pod koniec nieco zwalnia, aby uczynić epilog bardziej… hmm… majestatycznym. Dzieło pochodzi z podkładu do filmu „Ostatni samuraj”.
King of pride rock
Każdy kto oglądał jedną ze świetniejszych animacji, a chodzi tutaj naturalnie o „Króla Lwa”, zapewne doskonale kojarzy ten utwór. Pełen napięcia, znakomicie nastrajający, w którym znajduje się i melancholia, i sielanka, i troska. Zimmer skomponował ów utwór tak, że prezentuje niesamowite wyważenie, nie mylmy tego ze stopniowym wzrostem czy maleniem tempa, bo rytm jest tu nierówny – w sensie liniowym. Słowem – arcydzieło muzyki filmowej, co potwierdza Oscar na koncie kompozytora.
The Journey/Kopano III
Do tego niezwykłego filmu – Łzy słońca – musiał zostać skomponowany niezwykły podkład muzyczny – tym zajął się Hans Zimmer i aż dziw bierze, że nie otrzymał żadnej nominacji do największych nagród. Nawiasem mówiąc, moim zdaniem najlepsza rola Bruce’a Willisa.
Molossus
„Batman – Początek” Christophera Nolana budzi wśród widzów – szczególnie fanów starszych odsłon – mieszane uczucia. Jednak jeżeli chodzi o ścieżkę dźwiękową to mamy do czynienia z muzyką filmową wysokich lotów i słuchając jej, nikt nie powinien kręcić nosem. Zresztą, co ja tam będę smęcił, Zimmer wespół z Howard, stworzyli kawał magicznej muzyki, sami posłuchajcie.
Injection
Ten utwór mniemam jest mniej znany, ale z pewnością film, w którym można go było usłyszeć, znają – choćby z obicia się ongi o uszy – niemal wszyscy. Chodzi o „Mission Impossible 2” z Tomem Cruisem w roli głównej.
Prologue – King Artur
Na tej liście ów utwór może uchodzić za „średniawy”, jednak słychać w nim charakterystyczne cechy stylu Zimmera, które działają w akompaniamencie czegoś nowego, acz wciąż przypominającego dzieła kompozytora. Notabene, można go było usłyszeć w filmie „Król Artur”.
Once Upon A Time In Africa
Zimmer tworzy majstersztyki – idealnie buduje klimat, oddaje ducha danej produkcji, a przy tym posługuje się szeroką paletą kilku – cechujących go – styli. Poniższy utwór być może zobrazuje to o wiele lepiej. Czyli fragment ścieżki dźwiękowej z animacji „Madagaskar 2”.
Hospital Chaos
Dobrze zrealizowany film, dobrze oddany duch – choć nieco zbyt gloryfikujący Stany Zjednoczone Ameryki – tych wydarzeń i, przede wszystkim, dobrze skomponowana muzyka – w tej ostatniej kwestii, wystarczy przekonać się samemu. Na dole prezentacja, bodaj najdokładniej przybliżającego odbiorcę do tamtej tragedii, utworu.
Discombobulate
Ciekawa adaptacja dzieł Arthura Conana Doyle’a z Sherlockiem Holmesem w roli głównej – miała bardzo dobrze dobraną i wkomponowaną ścieżkę dźwiękową, za którą oczywiście odpowiedzialny był Hans Zimmer. Nawet otrzymał nominację do Oscara. Poniższy utwór jest najbardziej rozpoznawalnym elementem podkładu muzycznego „Sherlock Holmes” z 2009.
Roll Tide
Jeżeli ktoś miał okazję obejrzeć „Karmazynowy przypływ”, dostarczył sobie nie tylko przyjemności z oglądania obrazu, ale też z słuchania ścieżki dźwiękowej, za którą w Anno Domini 1996 Hans Zimmer otrzymał Grammy. Na dole powtórka z rozrywki – oczywiście w aspekcie muzycznym.
JisasYu Holem HandBlong Mi
„Cienka czerwona linia” to jeden z najlepszych filmów wojennych, który ustępuje zaledwie nielicznym, jak „Szeregowiec Ryan”, lecz na poziomie dźwiękowym stoi co najmniej na tym samym poziomie, czego dowodem genialne motywy muzyczne Hansa Zimmera – a poniżej jeden z nich, dodam, że za utwór twórca zdobył nominację do Oscara.
A Dark Knight
Drugi obraz – i kontynuacja „Batmana – Początku” – Christophera Nolana na tej liście. Nie ma się zresztą, co dziwić, ścieżka dźwiękowa i tu była znakomita, a zamknięcie owego zestawienia zasługiwało na mocny akcent – „Mroczny Rycerz” jest nim zdecydowanie. Wyważenie, odpowiednio budowane napięcie oraz atmosfera – to nie wszystkie komponenty ścieżki dźwiękowej Zimmera, które przyczyniły się do tego, że kompozytor zgarnął Grammy oraz został nominowany do BAFTA.
Main Theme – Anioły i demony
Na koniec miły akcent z „Aniołów i demonów”, gdzie Hans Zimmer również dołożył swoje – bezcenne – pięć groszy, i być może ze względu na podkład muzyczny warto sięgnąć po ów film.