Kawerna - fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Przygodowe

Piła (Saw)

Piła jest grą TPP opartą na serii filmów o tym samym tytule, które opowiadają o tajemniczym sadyście o pseudonimie Jigsaw. Więzi on swoje ofiary i zmusza do dokonywania moralnych, okrutnych wyborów, które są częścią jego diabolicznego planu – układanki. 

W grze wcielimy się w detektywa Davida Tappa, który został uwięziony przez Jigsawa w opuszczonym zakładzie psychiatrycznym. Przez całą grę przyjdzie nam się przedzierać przez klaustrofobiczne, koszmarnie zniszczone pomieszczenia, ze świadomością, że w każdej chwili może przydarzyć nam się coś, co nieoczekiwanie zakończy naszą egzystencję. 

 
– Która to piła? – Ta obok tamtej dłoni.
 
Piła oferuje zupełnie nowy wątek fabularny, umieszczony między pierwszym a drugim filmem serii. Duży nacisk postawiono na rozwiązywanie pułapek Jigsawa, jest ich na prawdę sporo. Wiele na pewno rozpoznamy od razu, ponieważ zostały zaczerpnięte wprost z filmu, jak wyławianie kluczy z wnętrzności obcych ludzi, zdejmowanie urządzeń rozrywających czaszkę itp., ale znajdziemy też zupełnie nowe, które zostały wymyślone wyłącznie na potrzeby gry. Z większością z nich poradzimy sobie jednak łatwo, czasem trafi się coś o trudności raptem średniej i, o ile na początku podchodzimy do nich z wypiekami na twarzy, to w późniejszych etapach gry ich powtarzalność może irytować.
 
alt
 
 
Tak samo jak w filmie, będziemy musieli podejmować moralne decyzje, których wynik zadecyduje o życiu bądź śmierci innych ludzi. Daje to solidnego kopa tej produkcji.
 
alt
 
Oczywiście w trakcie gry, prócz zagadek, spotkamy też przeciwników, jednak ich zabicie nie jest przesadnie trudne, zwykle wystarczy do tego celu rurka oderwana od ściany lub nóż. System walki mógł zostać lepiej zrobiony, co byłoby znacznym plusem, jednak nie jest to główny punkt rozgrywki i walki można traktować po prostu jako miły dodatek.
 
alt
 
Grafika w grze jest w miarę dobra, czasem przytnie się animacja, detale tekstur nie powalają, ale nie kole w oczy i z przyjemnością możemy zanurzyć się w rozgrywce. 
 
Bez zapalniczki nie podchodź
 
Jedno co się na pewno udało twórcom gry, to klimat. Klaustrofobiczny, przerażający. Mimo iż w samej grze nie wyskoczą na nas jakieś maszkary, potwory i tym podobni statyści horrorów, to grę przechodzi się z gęsią skórką, zwłaszcza jeśli gramy nocą. Bardzo wiernie oddano atmosferę filmów i to się czuje. Bardzo dobre dobranie dźwięków, krzyków, gry świateł buduje świetną atmosferę. Świetnie sprawdza się też motyw znany z takich gier jak Alone in the dark czy Silent Hill, czyli zapalniczka/latarka jako jedyne źródło światła.
 
alt
 
Którędy do wyjścia?
 
Podsumowując, gra zrobiona jest na silne siedem. Na pewno spodoba się fanom filmu, mocnych wrażeń i trudnych wyborów. Mimo iż w późniejszych etapach rozgrywka może nużyć powtarzalnością schematu zagadek, to jednak gra nadrabia to klimatem. Szczególnie polecam grać po zapadnięciu zmroku, co pozwala lepiej wczuć się w położenie bohatera. 
 
Na koniec chciałem napisać o jednym poważnym minusie gry. Jest za krótka. Być może zabrakło pomysłów na zaciekawienie gracza na dłużej, ale grę zdecydowanie za szybko można przejść. Jest to klasyczny mankament produkcji tworzonych na bazie filmów akcji, przy czym tutaj developerzy mogli grę spokojnie przeciągnąć i urozmaicić. No cóż, szkoda.
 
Plusy:
 
– Dużo zagadek, łamigłówek, zadań
– Klimat rasowego horroru
– Świetne dźwięki
 
Minusy:
 
– Za krótka
– Brak bardziej rozwiniętego systemu walki
– Powtarzalność schematu zagadek
– Za łatwa
 
Grafika: 5/ 10
Dźwięk: 8/ 10
Grywalność: 7/ 10
Ogólna: 7-/ 10 
 
 
Producent: Zombie
Wydawca: Konami
Dystrybutor: CITY Interactive
Premiera Świat: 20 listopada 2009
Premiera Polska: 4 maja 2010
Gatunek: Akcja / Przygodowa
Platformy: PC, PS3, X360